Democratizarea riscului

Deşi nu sunt fan al hibridelor şi al maşinilor electrice trebuie să recunosc faptul că Tesla Roadster e… o maşină fantastică! Adică 0-100 km/h în aproximativ 2 secunde şi peste 400 km/h la un preţ de 200.000 €! Adică la un preţ sub cel al unui Rolls Royce Ghost, sau aproximativ cât al noului Bentley Continental GT, sau sub cel al unui Mercedes-Benz S 65 AMG sau Mercedes-Maybach S 500! Iar astea sunt maşini care se vând într-un număr destul de mare de exemplare şi sunt conduse, de regulă, într-un mod foarte civilizat pentru că sunt deţinute de persoane civilizate care au adesea şofer propriu angajat!

Dar ce se va întâmpla când Tesla Roadster va intra la vânzare?

Sunt n ghiolbani nesimţiţi (nu numai în România, dar ne vom referi strict la ţărişoară) care îşi vor permite această maşină. Toţi manelarii şi maneliştii cu 2 clase mai mult ca trenu’ (în caz fericit), toţi alde giovanni, alde meme, alde block-notes, toţi poponeţii, toţi căşunenii, onorii şi alţi indivizi asemenea lor vor dori să aibă această super-maşină şi o vor avea!

Până acum performanţele extreme erau apanajul fie a unor indivizi extrem de bogaţi care îşi permit Veyron, LaFerrari, 918 Spyder sau Zonda, maşini cu nişte preţuri colosale, fie al unor băieţi cu adevărat pasionaţi, un pic cam nebuni şi care crează şi conduc maşini tunate de foarte multe sute de cai putere. Mai mult, trebuie apreciată atitudinea celor de la Ferrari care nu numai că au pus totdeauna un preţ uriaş vârfului de gamă realizat în serie limitată, dar au şi ales cui să vândă aceste modele, doar anumitor clienţi tradiţionali care aveau o anumită situaţie financiară, o anumită statură publică şi o anumită reputaţie şi care erau invitaţi să achiziţioneze maşina!

Mi-e groază ce se va întâmpla când Tesla Roadster va ajunge pe piaţă, iar groaza mea e justificată având în vedere „calitatea” şoferului român!

Pentru şoferul român cea mai mare necunoscută este bunul simţ urmat de intersecţiile cu sens giratoriu!

Trec foarte des prin intersecţia Şoseaua Pantelimon cu Bulevardul Chişinău şi mă îngrozesc! Majoritatea… colegilor de trafic fie nu ştie, fie nu are bunul-simţ să circule regulamentar prin acest gen de intersecţie! Nu se semnalizează intenţia de deplasare, nu se respectă încadrarea pe banda de circulaţie, nu se respectă indicatoarele rutiere, nu se respectă marcajele, iar toate astea duc la aglomerări crunte, chiar la blocaje de trafic, şi la tamponări evitate la mustaţă… uneori neevitate.

Vina e una multiplă! Mă voi limita la două cauze.

Calitatea infrastructurii rutiere e una. Pe bune, Bucureştiul nu este gândit pentru un trafic atât de intens! Când s-a făcut ultima sistematizare a oraşului, pe vremea când Ceauşescu s-a apucat să construiască blocuri şi fabrici, era în vigoare o lege cunoscută sub numele de Legea 18 (ce bună era acum o astfel de lege, a ilicitului!) şi mai era în vigoare şi o dificultate mărită în a intra în posesia unui autoturism, iar străzile şi bulevardele au fost gândite în conformitate cu situaţia din socialismul multilateral dezvoltat. Îmi aduc aminte că pe vremea când eram copil pe scara de bloc în care locuiam erau 30 de apartamente şi doar 10-12 autoturisme. După 1990 doar la unul din ele erau 5 maşini şi un total de vreo 45 de autoturisme pentru acea scară! Extrapolând această situaţie la nivelul muncipiului vedem că sunt enorm de multe maşini peste maximum de volum al treficului rutier proiectat!

Apoi este legislaţia rutieră (aici includ şi legislaţia privitoare la şcolile de şoferi şi poligoanele auto) din ce în ce mai laxă din 1990 încoace. Dacă părinţii noştri au avut ca probă de examen şi proba „de noapte” iar unii dintre noi am prins poligonul, cei care dau examen de permis auto în ziua de azi au o sarcină foarte uşoară, iar majoritatea instructorilor auto nu încearcă să compenseze cu nimic. Apoi, tânărul elev al şcolii de şoferi X, beneficiind şi de un poliţist-examinator mai indulgent la traseu, iese pe stradă singur la volan şi o comite! De ce? Pentru că şcoala de şoferi nu l-a învăţat aproape NIMIC!

A făcut câteva parcări în şcoală pe care le-a învăţat mecanic, nu analitic, ceea ce îi va cauza când va încerca să parcheze un alt tip de maşină, eventual una mai mare, a făcut câţiva kilometri pe traseu în zone mai lejere… şi cam atât!

Sunt doar câţiva instructori cu adevărat buni în Bucureşti (cu unul chiar sunt prieten bun, dar nu dau nume ca să nu fiu acuzat că fac reclamă mascată; oricum, nu prea are el nevoie de reclama mea!) care îl freacă bine pe elev cu parcări, cu manevre mai dificile, cu întoarceri, cu ore în trafic mai dificil, cu ore noaptea, astfel încât elevul respectiv nu doar să aibă şanse foarte mari de a lua examenul din prima, dar în momentul în care va pleca pentru prima dată la plimbare cu permisu-n buzunar să ştie ce are de făcut la volan! Nu va fi vreun expert, dar va avea o bază excelentă de plecare. Statutul de expert îl capeţi conducând foarte mult!

Ce nu prea poate să îţi dea un instructor bun: cei 7 ani de acasă!

Sunt semne că legislaţia în domeniul rutier se va înăspri, dar răul a fost făcut: cei cu permis „de Piteşti” sunt liberi pe drum, poligoanele au dispărut de mult, iar bunul simţ… bunul simţ e o rara avis!

Şi în aceste condiţii Elon Musk democratizează performanţa! De fapt pune în mâinile unor idioţi cu bani o maşină extrem de rapidă! Vă daţi seama la ce nivel va urca nesimţirea lor? Cât de superiori se vor simţi?
Unii dintre ei vor face praf maşinile în primul pom sau în primul şanţ pentru că sunt nişte idioţi infatuaţi fără pic de simţ al limitei. Asta nu ar fi o problemă! Nicidecum! Problema va apare în momentul în care vor distruge vieţile altora! Şi aşa se va întâmpla. De ce? Pentru că Tesla Roadster, o maşină senzaţională, democratizează super-performanţele!
Tesla Roadster reprezintă democratizarea riscului!

Lasă un comentariu