They don’t make them like they used to!

Întotdeauna mi-au plăcut maşinile cu faruri escamotabile, au avut un aer şi un ceva aparte faţă de restul lumii. Era ceva… sexy şi SF în modul în care apăreau farurile dintr-un bot neted!

Din păcate legislaţia din domeniul auto s-a schimbat şi nişte birocraţi cu gulere albe (sau tehnocraţi?) care nu au nimic în comun cu pasiunea pentru automobile au hotărât că ne e muuult mai bine fără faruri escamotabile! Pur-şi-simplu nişte funcţionari bine plătiţi să stea pe fundurile lor mari la nişte birouri sau la nişte pupitre de prin Parlamentul European, Congresul SUA şi de prin alte instituţii “democratice” au decis să ne interzică această plăcere simplă şi grozavă care lua cele mai antropomorfice elemente constitutive ale unei maşini şi le făcea mai umane, dădeau caracter şi suflet unei maşini!

Ultimele maşini cu faruri pop-up produse pe faţa Pământului au fost Lotus Esprit, Chevrolet Corvette C5 şi De Tomaso Guarà.

De-a lungul timpului au existat mai multe tipuri de faruri escamotabile:

-faruri vizibile permanent şi care ieşeau din caroserie prin pivotare înainte precum cele de la Porsche 928 şi Lamborghini Miura,

928-front-lights

Porsche 928 S

-faruri ascunse complet care se ridică din caroserie sau ies prin pivotare, tipul cel mai întâlnit pe diverse modele Ferrari şi Lamborghini, pe Lotus Esprit, Mazda RX7, Corvette şi multe altele şi

lotus-esprit-coupe-05

Lotus Esprit

-faruri ascunse parţial sau integral de panouri sau de grile prezente pe diverse modele de la Buick Riviera la Jaguar XJ220.

xj220-1

Jaguar XJ220

Nu doar maşinile sport au avut astfel de faruri, ci şi diverse maşini de familie şi limuzine: Aston Martin Lagonda, Honda Integra Mk.1, Mazda 323F, Lincoln Continental Mk. 5 sau a 6-a generaţie a modelului Cadillac Eldorado.

963e335ce58d1313933ee867142424e2

Cadillac Eldorado 1967

Adevărul e că au existat şi motive practice pentru care s-au utilizat pop-up-uri! De exemplu pentru a se îndeplini cerinţa înălţimii minime a farurilor pentru maşinile destinate pieţei nord-americane menţinând în acelaşi timp un bot jos şi plat. Dar tehnologiile moderne permit realizarea unor faruri foarte puternice şi de mici dimensiuni care pot fi amplasate într-un bot jos şi plat, înlocuind farurile pop-up!

Pop-up-urile aveau şi părţile lor rele!

De pildă erau foarte complexe mecanic şi destul de scump de realizat. Cel mai grav era, însă, că nu puteai să le foloseşti la dat flashuri tolomacului din faţa ta dacă erau escamotate pentru că nu ieşeau suficient de repede din caroserie! Japonezii, care sunt cei mai meseriaşi, s-au gândit şi la nevoia de a da flashuri şi au dotat generaţia FC a Mazdei RX7 cu un sistem special cu lentile şi oglinzi care să îţi permită să flashuieşti pe dobitoc să îşi mute cazanu’ din faţa ta fără să ridici farurile. Bine, azi e complicat tehnologic de flashuit când ai faruri bixenon d-alea originale, nu pseudo-xenoane luate din târg de la Vitan de la băieţii care îti tunează Loganu’ cu jante şi croame de mâna a 14-a! Alea sunt nişte porcării ilegale, dar despre ele altădată!

Însă nu considerentele tehnice au condamnat pop-up-urile la moarte! Nu!

Când erau utilizate cele care se ridicau din caroserie deveneau nişte protuberanţe numai bune de stricat aerodinamica şi de ucis nu doar pietoni, ci şi urşi polari!… Şi foci!… Şi pinguini!… Ah, şi balene! Când şi-au dat seama de asta strămoşii lui Remus Cernea au ţipat la noi ăştilalţi care cumpăram şi conduceam maşini mişto că suntem nişte criminali fascişti nenorociţi care merită să fie plimbaţi în G-wiz-uri! Şi ne-au dat nişte maşini mai anoste!

Farurile astea sunt una din cele mai cool chestii venite din America pentru că vin dintr-o Americă mişto, nu din politically correct America (sper că ăsteia i-a sunat ceasul!). Vin din America anilor ’30, aia cu muzica swing, cu art deco, cu Golden State Bridge, cu actriţe extraordinar de frumoase gen Ava Gardner sau Ginger Rogers, o Americă aflată în plină revenire după The great depresion şi după prohibiţie, o Americă pe drumul de a deveni The great America şi care a dat lumii nişte maşini superbe printre care şi Cord 810/812 în 1936, un magnific exemplu al designului art deco şi prima maşină din lume cu faruri escamotbile. Escamotabile manual, dar escamotabile!

cord-810-westchester-02

Cord 810 Sedan

Aceeaşi Americă avea să ne arate doi ani mai târziu un concept, unul din cele mai frumoase concepte!, Buick Y-Job, prima maşină cu faruri escamotabile electro-mecanic, craţie a designerului de legendă Harley J. Earl!

milestonebuicksa_a

Buick Y-Job

Epoca de aur a farurilor pop-up a început la sfârşitul anilor ’60 şi a durat până la sfârşitul anilor ’90. Majoritatea vedetelor lumii auto aveau acest must-have:Ferrari Daytona, 208, 308, 328, 348, F355, Dino 308 GT4, Mondial, 365 GTC şi 456, Corvette C2, C3, C4 şi C5, BMW Z1 şi seria 8, Porsche 914, 924, 944, 928, 968 şi 911SC (930) Flachbau, Lamborghini Miura, Countach, Islero, Jarama, Urraco, Silhouette, Jalpa şi Diablo. Plus multe altele! Dacă nu aveai pop-up-uri… erai un NIMENI!

Cam tot ce a însemnat în acei ani super maşină avea faruri escamotabile. Alea sunt maşinile care făceau obiectul posterelor care tapetau mobila şi pereţii camerelor oricărui puştan de atunci. Alături de posterele cu Samantha Fox, Sabrina sau Agnetha Faltskog!… Şi cu Linda Evangelista!… Şi Dolly Parton!… Şi Barbara Carrera!… Şi Susan Anton!… Şi multe altele! Cel puţin camera mea aşa era, deja mă gândeam să încep să pun postere pe tavan!

Şi deodatăau dispărut! “Ei” au decis să nu mai avem astfel de maşini, iar faptul că ele aparţin trecutului poate fi o cauză pentru care ador maşinile de altă dată.

Hmmmm, cred că am să organizez un miting de protest la Bruxelles contra birocraţilor care hotărăsc ei ce maşini vrem noi! Cine vine?

Anunțuri

2 comentarii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s